Transport na budowie – przewożenie ciężkich ładunków
Wyjaśnienie
pracownikom zasad transportowania materiałów budowlanych w obrębie
placu budowy to jeden z kolejnych obowiązków, jaki spada na barki
kierownika budowy. Musi on też na co dzień dbać, aby odbywało się to w sposób bezpieczny. Taki wymóg stawia przed nim Prawo
Budowlane. Zgodnie z kodeksem pracy, sprzęt ułatwiający
przemieszczanie materiałów na budowie musi zakupić szef firmy
budowlanej i przekazać go do dyspozycji swoim pracownikom.
Transport
ręcznyTo
najpowszechniejsza forma transportu bliskiego na budowie i być może
dlatego na jego bezpieczny przebieg zwraca się najmniejszą uwagę. To błąd, zwłaszcza że zasady tego transportu ściśle regulują
przepisy prawne zawarte w kodeksie pracy i licznych rozporządzeniach
Rady Ministrów oraz Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Ustawodawcy
nakazują między innymi, żeby odległości na jakie noszone są ciężkie materiały były na tyle krótkie, na ile to możliwe. W czasie takiej pracy muszą odbywać się przerwy na odpoczynek.
Przenoszone przedmioty nie mogą być ani nadmiernie ciężkie, ani
zbyt nieporęczne, ani zasłaniające niosącemu widok, żeby nie
spowodowały jakichś kontuzji i urazów. Nie wolno też nosić
przedmiotów, których środek ciężkości w trakcie transportowania
wypada powyżej połowy ich wysokości, chyba że mają odpowiednie
uchwyty. O ile to możliwe, transport powinien być ułatwiany przez
zastosowanie urządzeń wspomagających. Przedmioty
noszone w większej liczbie jednocześnie powinny być
ustabilizowane. Niedozwolone jest ręczne przenoszenie przedmiotów
mogących spowodować uszkodzenia ciała. Transport ręczny można uznać za bezpieczny, jeśli odbywa się po
równym, stabilnym podłożu.Przy
ciągłej pracy masa dźwiganych przedmiotów nie może być
jednorazowo większa niż 30 kg, a gdy praca ma charakter
krótkotrwały, maksymalny ciężar to 50 kg. Co więcej, maksymalna
odległość na jaką można nosić przedmioty ważące ponad 30 kg to 25 m, a wysokość – 4 m. Znaczenie ma nie tylko masa, ale
również długość przedmiotów. Jeśli mają one ponad 4 m i ważą
więcej niż 30 kg, do niesienia potrzebne są przynajmniej dwie
osoby. Gdy jeden przedmiot niesie więcej niż jedna osoba,
maksymalna odległość do celu to 25 m. Nie wolno też grupowo
przenosić przedmiotów o masie ponad 500 kg. Transport między
kondygnacjami musi odbywać się po wygodnych, stabilnych schodach
lub pochylniach trwale połączonych z konstrukcją budynku. Schody
nie mogą mieć jednak nachylenia powyżej 60o, a pochylnie mogą mieć nachylenie do 15o.
Wózki i taczki na placu budowy – urządzenia transportu bliskiegoCiężkie i nieporęczne przedmioty powinno się przenosić lub przewozić
używając przeznaczonego do tego sprzętu. Zazwyczaj są to taczki
lub wózki. Taczki budowlane wykonane są ze stali, najczęściej są jedno- lub dwukołowe, mają pojemność
85, 110 lub 130 litrów. Modele dwukołowe są stabilniejsze, mają
większą ładowność, jednak trudniej nimi manewrować. Natomiast
taczki jednokołowe wjadą prawie wszędzie. Na budowie sprawdzają
taczki o oponach z litej gumy, co zapobiega przebiciu opony.
Wózki są większe od taczek, mają pojemność od 180 do 300 litrów.
Zazwyczaj są to japonki, czyli wózki dwukołowe lub platformowe,
osadzone na czterech kołach (mogą być wykonane z metalu lub też
posiadać gumowe dętki). Wozi się nimi gotowe mieszanki zapraw lub
gotowej mieszanki betonowej. Wózkiem
dwukołowym można po płaskiej i równej nawierzchni przewozić
ładunek o masie do 350 kg. Wózkiem o większej liczbie kół można w tych samych warunkach wozić ciężary do 450 kg. Analogicznie,
dopuszczalne ciężary ładunku mogą wynieść 250 kg i 350 kg, gdy
wózek prowadzony jest po pochylni o nachyleniu ponad 5%. W przypadku
taczek prowadzonych po utwardzonej nawierzchni, dopuszczalne ich
obciążenie wynosi 100 kg, a jeśli nawierzchnia nie jest twarda,
wtedy 75 kg. Dopuszczalne ciężary uwzględniają też masę samego
wózka lub taczki. Gdy pochylnia ma nachylenie ponad 8%, nie nadaje
się do wożenia po niej ciężarów zapakowanych na wózek albo
taczkę. Załadowanym wózkiem lub taczką nie wolno też pokonywać
dystansów ponad 200 m. Nie trzeba chyba dodawać, że ładunek
powinien być umieszczony na opisywanych środkach transportu w sposób równomierny i stabilny. Wiezione przedmioty nie mogą za
bardzo wystawać i zasłaniać widoku osobie kierującej. Drogi
komunikacyjne dla wózków i taczek, usytuowane nad poziomem terenu
powyżej 1 m trzeba zabezpieczyć balustradą. Nachylenie tych dróg
nie może być większe niż 5% w przypadku wózków i 10% w przypadku taczek.
Wyciągarki
elektryczne i podnośnikiDo
transportu bliskiego służą także wyciągarki elektryczne.
Najprostsze to wciągarki ręczne,
wypierane powoli przez wyciągarki elektryczne. Wyciągarki zbudowane są ramienia z systemem bloczków, mechanizmu nawijania i odwijania
liny. W elektrycznych wyciągarkach znajduje się silnik oraz stalowa
linka. Na końcu liny, na kauszy, mocowany jest hak.
By bezpiecznie z nich korzystać,
powinny być stabilnie zamocowane. Nie wolno ich używać, jeśli nie są w pełni sprawne. Dotyczy to także innych zmechanizowanych
urządzeń transportowych. Przedmiot musi być zawieszony na haku w sposób solidny. Jego wciąganie lub opuszczanie musi poprzedzać
sygnał ostrzegawczy. Pod ładunkiem nie może się nikt znajdować.
Wciągarka ręczna powinna być wyposażona w korbę bezpieczeństwa
lub w inne urządzenie spełniające warunki korby bezpieczeństwa.Podnośniki
różnego rodzaju mogą na mniejszych budowach być wykorzystywane do
transportu dużych partii materiałów budowlanych, a także – w pewnym zakresie – do transportu ludzi. Podnośniki budowlane
sprawdzają się równie dobrze w pracach wykończeniowych, jako
mobilne rusztowania – zwłaszcza w budynkach mniejszych, gdzie
montaż osobnych rusztowań nie jest konieczny. Przy pomocy
podnośników mogą być wykonywane ocieplenia, tynki, czy
instalowane elementy zewnętrznych sztukaterii.
Duże
urządzenia transportu bliskiegoZaliczamy
do nich dźwigi, wyciągarki oraz windy towarowe. Każdy pracownik
musi wiedzieć, że zabronione jest przebywanie pod transportowanym
przez nie ładunkiem. Ładunek ten musi też być odpowiednio
zabezpieczony przed spadnięciem. Operatorzy wymienionych urządzeń
nie mogą przewozić ładunku, gdy pod nim znajdują się ludzie.
Transport taki powinien być poprzedzony ostrzeżeniem, na przykład w postaci sygnału dźwiękowego. Zrozumiałym też jest, że
urządzenia do transportu materiałów budowlanych nie są przeznaczone do przewożenia ludzi.